20 Nisan 2015 Pazartesi

Pazarlama Karması (Marketing Mix) Nedir ?

Pazarlama Karması Elemanları
Pazarlama Karması
Pazarlama literatüründe 4P olarak bilinen pazarlama karması kavramı ürün, yer, fiyat ve tutundurma kelimelerinin İngilizce baş harflerinden esinlenerek (product, place, price, promotion) 4P olarak sembolleştirilmiştir. Tabi yine sadece 4P ile yetinilmemiş bunlara ek olarak hedef kitle, fiziksel olanaklar, süreç eklenmiş (people, physical evidence, process) ve 7P olarak yeni yerini edinmiştir.

Ancak  pazarlamanın tanımını yaptığımız ilk konumuzda da bahsettiğimiz gibi yaşanan gelişmeler ve pazarlama anlayışındaki müşteri odaklı yaklaşımdan dolayı elimizde olan 7P son olarak 7C olarak yeniden tanımlanmıştır. Üretici tarafından tanımlanan ve odak noktasına ürün konulan pazarlama karması, artık müşterinin bakış açısından ve fayda merkezli olarak yeniden tanımlanmıştır. Bu yeni yaklaşım ile mevcut pazarlama karması
aşağıdaki tabloda görüldüğü gibi yeni halini almıştır.


Klasik Pazarlama Karması Elemanları Müşteri Odaklı Pazarlama Karması Elemanları
1. Ürün (Product)  1. Müşteriye Faydası (Customer Value)
2. Yer (Place) 2. Müşteriye Kolaylık (Customer Convenience)
3. Fiyatlandırma (Price) 3. Müşteriye Maliyeti (Cost to Customer)
4. Tutundurma (Promotion) 4. Tüketiciyle İletişim (Communication)
5. İnsan (People) 5. Değer Verilme (Consideration)
6. Fiziksel Olanaklar (Physical Evidence) 6. Koordinasyon (Coordination)
7. Süreç (Process) 7. Teyit, Onaylama (Confirmation)


Bu yazımızda müşteri odaklı pazarlama karması elemanlarını tanımlayacağız. 

1. Müşteriye Faydası (Customer Value)

Müşteriler aldıkları üründen veya hizmetten bir değer elde etmeyi yada bir sorunlarına çözüm bulmayı amaçlamaktadır. Müşterilerin amaçları doğrultusunda pazarlama işiyle ilgilenenlerin bir mal veya hizmet sunarken, müşteriye sağlayacağı değeri öncelikle ortaya koymaları gerekir. 

Örnek vermek gerekirse, deterjan alan bir ev hanımı aldığı üründen ne bekler? Kıyafetleri düzgün temizlemesini, kıyafetlerin yumuşak olmasını ve güzel kokmasını...

2. Müşteriye Kolaylık (Customer Convenience)

Müşteriler almak istedikleri mal ve hizmete kolayca ulaşmak isterler. Pazarlama karması yaratılırken müşterilerin mal ve hizmete kolayca ulaşabilmelerini sağlayacak dağıtım ağı ve iletişim sisteminin kurulmasıdır.

Bir önceki örnek üzerinden gidersek alınan bu deterjan günlük kullanım için nerdeyse herkesin kullandığı bir üründür. Bu ürünün kolay ulaşılabilmesi, marketlerden alışveriş merkezlerinden kolaylıkla temin edilebilmesi müşteri için önemlidir.

3. Müşteriye Maliyeti (Cost to Customer)

Sahip olunmak istenen mal ve hizmete müşterinin ödemesi zorunda olduğu tutardır. Şüphesiz ki müşteriler en az maliyetle en kaliteli faydaya sahip olmak istemektedirler.

4. Tüketiciyle İletişim (Communication)

Eğer ki odak noktanıza müşterinizi koyuyorsanız, onlarla etkili bir iletişim sağlamak zorundasınızdır. Günümüzde müşteriler artık tanıtım değil karşılıklı iletişim istemektedirler. Aldatıcı ve yanıltıcı olmayan empatik bir iletişim sistemi kurulmalıdır.

5. Değer Verilme (Consideration)

Müşteriler mal veya hizmet alınan işletmeden kendisine değer verilmesini ve diğer müşterilerden ayrı ve özel bir yere konulmasını istemektedir.

6. Koordinasyon (Coordination)

Pazarlama işlemi bir süreçtir ve bu sürecin etkin bir şekilde yerine getirilmesi koordinasyonun düzgün bir şekilde yapılmasına bağlıdır. İşletmeler bu süreçte müşteri memnuniyeti yaratmak ve müşteri ile sürekli iletişim kurabilmek için her türlü teknolojik ve fiziksel olanaklarını etkili bir biçimde kullanmalıdır.

7. Teyid, Onaylama (Confirmation)

Müşteri yönünden pazarlama çalışmalarını onaylanması, işlemlerin planlana düzeyde, istenilen şekilde gerçekleşmesine bağlıdır. İşlemler sürecini müşteri benimsediği zaman ancak pazarlama çalışmaları amacına ulaşabilir.








4 yorum:

  1. çok güzel bir yazı çok yardımcı oldu teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler cok iyi bir yazı olmuş.Teyit ve onaylamayı biraz daha açarmısınız Peki

    YanıtlaSil